PENGARUH PELAYANAN, LOKASI DAN KERAGAMAN PRODUK TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN PELANGGAN PADA PT. MATAHARI DEPERTMENT STORE MEDAN MALL
Evi Novalin Bako dan Enriani Handayani Sihombing
Abstract
The purpose of this study is to determine the effect of service, location, and product diversity on customer purchase decision, which is limited to Levis brand products. The type of this research is quantitative research. The population in this study are customers of PT Department Store Medan Mall namely 1,034 customers and the sample are 92 customers. The sampling technique used was random sampling. Data collection methods used are observation, interviews, questionnaires and documentation. The data analysis technique used is multiple linear regression and hypothesis testing. Data processing using SPSS version 20 application. The results of the research show that multiple regression analysis is Y=3,084+0,188 X1+0,829X2+0,214X3+e. The t-test obtained tcount value of 4.010 > tcount value of 1.987 for service, tcount value of 3.373 > t-value of 1.987 for location & t-value of 7.353 > t-value of 1.987 for product diversity, it can be said that partially service, location, and product diversity have a positive effect & significant impact on customer purchasing decisions. The result of the F test simultaneously is that the Fcount value is 688.040 > the Ftable value is 2.71 and the significance is 0.000. The result of the coefficient of determination obtained is 0.958, which means that 95.8% of the customer purchasing decision service variables are explained by variables, location, and product diversity. Meanwhile, the remaining 4.2% is explained by other factors outside of this research model.
References
Fadmawati, P. M.2014. Analisis Pengaruh Harga, Pelayanan, Lokasi Dan Keragaman Produk. Surakarta: Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Fadmawati, P. M. 2014. Analisis pengaruh harga, pelayanan, lokasi dan keragaman produk terhadap keputusan pembelian pada Minimarket Andina (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).
Ghanimata, Fifyanita. M. K. 2012. Analisis Pengaruh Harga, Kualitas Produk, Dan Lokasi Terhadap Keputusan Pembelian (Studi Pada Pembeli Produk Bandeng Juwana Elrina Semarang). Iponegoro Journal Of Management, Hal 1-10.
Ghozali, I. 2007. Analisis Multivariate Dengan Program SPSS. Cetakan Empat. Ponegoro: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Hardiansyah. 2011. Kualitas pelayan publik. Yogyakarta : Gava Media
Heizer dan Render. 2015. Manajemen operasiona l:Manajemen Keberlangsungan dan Rantai Pasokan . Edisi 11. Jakarta : Selemba empat
Kasmir. 2017. Analisis Laporan Keunagan. Jakarta PT.Rajagrafindo Parsada Kantohe dan Merlyn. 2014. Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Konsumen dalam Berbelanja Pada Fiesta Pasar Swalayan Manado . Jurnal EMBA.Vol 2.no.1.
Kantohe, Junianto Dan Merlyn. 2014. Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Konsumen Dalam Berbelanja Pada Fiesta Pasar Swalayan Manado. Jurnal EMBA, Vol. 2, No. 1
Kotler, Philip & Gary Armstrong. 2016. Prinsip-Prinsip Pemasaran. Edisi 13.Jilid 1. Jakarta: Erlangga
Kotler, Philip 2010. Manajemen Pemasaran, Jilid 1, Edisi Ketigabelas, Jakarta: PT. Indeks Gramedia
Mimi Daniati,F. 2017. Pengaruh Pelayan Lokasi,Dan Keragaman Produk Terhadap Keputusan Pembelian Pada HEYPERMANRT. Jurnal Ekonomi. Hal 123-131.
Mulyani, Yuliana. 2009. “Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Loyalitas Pelanggan Pasar Swalayan Dengan Kepuasan Sebagai Variabel Intervening (Studi Kasus Pada Swalayan Luwes Di Purwodadi)”. Excellent. Jurnal Political Of Science, Hal. 1-11 .
Nuri Mahdi Arsyanti, S. R. 2016. Analisis Pengaru Pelayanan Lokasi,Keragaman Produk Terhadap Kepuasan Pelanggan Pada Starbuck Coffee.
Pratama, B. F. 2021. Pengaruh Lokasi Dan Keragaman Produk. Padang: Universitas Andalas.
Polla, Febriano Cilinton. L. M. 2018. Analisis Pengaruh Harga, Promosi, Lokasi Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Keputusan Pembelian Pada Pt. Indomaret Manado Unit Jalan Sea. Jurnal EMBA, Hal. 3068 – 3077.
Rahayu ,E. 2018. Pengaruh Lokasih Keragaman Produk Dan Pelayan Terhadap Keputusan Pembelian Pelanggan Pada Minimarket Kisaran. Journal Of Science And Social Research . Hal 1-7
Sangadji dan sopiah . 2013. perilaku konsensumen. jogyakarta: Andi. Setiadi, N.J. 2014. Perilaku Konsumen. Jakarta: Kencana
Sugiyono. 2013 Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta
2016. Penelitaian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. Bandung: Alfabata Tjiptono, F. 2015. Strategi Pemasaran. Yogyakarta. Andi
2015. Stratergi Pemasaran. (Edisi Kedua). Yogyakarta :andi
2014 Service Quality And Statisfaction. Edisi Kedua. Yogyakarta: Penerbit Andi
. 2013 Strategi Pemasaran. Yogyakarta: Andi.
Utami, T.P. 2014. Pengaruh Pelayan, Lokasi, Keragaman Produk Terhadap Keputusan Pembelian Pelanggan (Top Mede Condong Kauman). Skripsi.Tidak Diterbitkan. Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Wulandari, R. 2019. Pengaruh Lokasi, Kualitas Produk, Kualitas Pelayanan Pegawai Terhadap Keputusan Pembelian Di Pusat Perbelanjaan. Fakultas Ekonomi Dan Bisnis, Hal 68-80.